Etiske retningslinjer
JOH. JOHANNSON KAFFE AS er bevisst sitt sosiale ansvar.

JOH. JOHANNSON KAFFE AS er bevisst sitt sosiale ansvar.
Vår målsetning er å kombinere sunn forretningsdrift med et tydelig ansvar for samfunn og miljø. Et viktig aspekt ved sosial ansvarlighet er arbeidssituasjonen for arbeidstakerne som deltar i produksjonen av de produkter som selges av JOH. JOHANNSON KAFFE AS.
For å tydeliggjøre våre holdninger overfor våre leverandører, våre egne ansatte og for andre samarbeidsparter har JOH. JOHANNSON KAFFE AS vedtatt Etiske retningslinjer. Disse retningslinjene er basert på internasjonalt anerkjente krav til arbeids- og menneskerettigheter og egne etiske og miljømessige krav. JOH. JOHANNSON KAFFE AS sine leverandører og ansatte skal opptre i samsvar med våre Etiske retningslinjer.
JOH. JOHANNSON KAFFE AS forventer at leverandører forsikrer seg om at også underleverandører bakover i distribusjonskjeden, opptrer i samsvar med våre Etiske retningslinjer. Dersom avvik oppstår, forventer vi at det iverksettes tiltak for utbedring av forholdene. Tidsrammen for gjennomføring av tiltakene avtales mellom leverandør og JOH. JOHANNSON KAFFE AS. Ved gjentatte avvik, eller dersom leverandøren ikke viser vilje til å utbedre forholdene, vil JOH. JOHANNSON KAFFE AS vurdere å avvikle sitt kundeforhold til leverandøren.
Vår målsetning er å positivt påvirke arbeidet for menneskerettigheter, arbeidsrettigheter og vern av miljø, både i egen bedrift og overfor våre handelspartnere. Som en generell regel må leverandøren og leverandørens underleverandører følge sine respektive lands lovgivning. I de tilfeller hvor det er motsetning mellom relevante lover og regler og JOH. JOHANNSON KAFFE AS Etiske retningslinjer, skal den strengeste regelen gjelde.
13.1 Representanter for JOH. JOHANNSON KAFFE AS kan ta imot gaver, produktprøver og representasjonsgaver, med giverens selskapslogo på. Disse skal ikke overstige en verdi over NOK 300, og hver mottaker må bare motta ett eksemplar. Gaver eller blomster, f.eks. etter at en har holdt en presentasjon eller lignende, er akseptable.
Hensikten med produktprøver skal være å gi JOH. JOHANNSON KAFFE AS kjennskap til produktet. Det er givers ansvar å påse at antall produktprøver og mottakere er i henhold til formålet. Produktprøver utover dette vil bli betraktet som gaver, hvilket ikke er akseptabelt.
Leverandører skal bare invitere ansatte i JOH. JOHANNSON KAFFE AS til arrangementer som har et spesifikt og tydelig faglig primært innhold. Lunsj/middag og moderate sosiale aktiviteter i denne sammenhengen kan aksepteres. Representanter for JOH. JOHANNSON KAFFE AS skal dekke egne kostnader for reise og overnatting i forbindelse med arrangementer organisert av leverandør. Leverandør må aldri tilby å dekke reise- og overnattingsutgifter.
JOH. JOHANNSON KAFFE AS aksepterer at ansatte blir invitert til lunsj/middag med etablerte forretningsforbindelser i rimelig grad med hensyn til verdi og hyppighet.
Spørsmål, dilemmaer eller utfordringer i forbindelse med disse retningslinjene skal tas opp med JOH. JOHANNSON KAFFE AS.
Politiske eller kulturelle omstendigheter kan i enkelte tilfeller gjøre det utfordrende å etterkomme enkelte av kravene i denne standarden. I slike tilfeller er NorgesGruppen og JOH. JOHANNSON KAFFE AS åpne for å diskutere alternative tilnærminger og løsninger.
Joh. Johannson Kaffe benytter informasjonskapsler (Cookies) for å videreutvikle og forbedre nettsiden.
Vår personvernerklæring