Historien om Evergood

Kvalitetskaffe siden 1954

Evergood gullkopp

Evergood ble lansert i 1954. I en tiden der jakten på billig kaffe skapte stor variasjon. Variasjon i smak og kvalitet i kaffen som var på markedet. Dette ga liv til ideen om å lage en kvalitetskaffe av de beste kaffesortene. Slik at norske kaffeelskere skulle være garantert god og forutsigbar smak og høy kvalitet – hver gang.

Før denne kvalitetskaffen ble lansert på det norske markedet, måtte produktet få et passende navn som kunne assosieres med produktideen. Valget falt på «Evergood», som ga et tydelig signal om kaffens egenskaper. Samtidig som det var lett å uttale og forstå.

En kaffe som var litt dyrere for smakens skyld var kommet til verden.

Evergood gullkoppen

I begynnelsen var kaffen kun tilgjengelig på Østlandet. Men etter hvert det ble mulig å vakuumpakke kaffen. Det forlenget holdbarheten slik at den kunne markedsføres også andre steder i landet.

Nå ble den velkjente gullkoppen et symbol på kvaliteten Evergood står for.

I de første kampanjene var koppen avbildet i dekadente miljøer. I tillegg med utvalgte kulturpersonligheter som fungerte som «garantister» for å fremheve eksklusiviteten.

Snart kunne man se reklamer både på kino og på TV.

Kjente skuespillere i den engelske serien "Herskap og tjenere"
Wenche Foss frontet Evergood kaffe

Gull og rød silke

Evergood styrket sin posisjon på det norske markedet etter hvert. Og det var flere konkurrenter som begynte å kopiere deres reklameuttrykk. Det ble viktig å ha et sterkt visuelt uttrykk som var særegent. Det ble bestemt at gullkopp mot rød silke ville passe med merkevaren, spesielt siden emballasjen allerede var rød.

Gullkoppen og det visuelle uttrykket var godt kjent! Det ble tydelig i en test av en annonse med en halv gullkopp. Der ble navnet fjernet, og man spurte hva dette var annonse for.
76 % svarte Evergood.

Evergood - en norsk klassiker

Uttrykket med rød silke og gullkopp er slik vi kjenner Evergood den dag i dag. Reklamer på starten av 2000-tallet refererte til god smak og kunst, og fremstilte Evergood som en norsk klassiker. Det ble trukket paralleller til andre eksklusive råvarer og produkter hvor det koster ekstra for god kvalitet.



Litt dyrere for smakens skyld

Rundt år 2010 økte prisene på kaffe, som også påvirker Evergood og de andre kaffemerkene til JOH. JOHANNSON KAFFE. Fokuset i markedsføringen ble derfor den gode kvaliteten. Evergood vil ikke gå på akkord med kvaliteten og smaken, og derfor blir kaffen naturlig nok noe dyrere.

I reklamefilmen til fra 2020 er både gullkoppen og den røde silken med. Vi følger en kvinne som reiser verden rundt for å få tak i de beste kaffebønnene. De bønnene som til sammen utgjør den klassiske Evergood-blandingen. Dette viser at vi strekker oss langt for kvalitet og god smak.

Vi benytter informasjonskapsler

Joh. Johannson Kaffe benytter informasjonskapsler (Cookies) for å videreutvikle og forbedre nettsiden.

Vår personvernerklæring