Den ikoniske gullkoppen

Visste du at den ikoniske gullkoppen kom allerede i 1971?

Evergood gullkopp
Evergood gullkoppen

Det er få symboler som er så forbundet med kvalitet og god smak som den ikoniske gullkoppen til Evergood. I dag er denne koppen med sin tidløse eleganse uløselig knyttet til en av Norges sterkeste merkevarer.  
Gullkoppen dukket for første gang opp i 1971. Den viste seg raskt å bli et kraftfullt blikkfang med stor effekt i annonsekampanjer og reklamefilmer. 

Litt dyrere ...

La oss se litt nærmere på hva som ligger bak gullkoppens fantastiske suksess. Og ikke minst den fremgangsrike reisen Evergood har hatt siden lanseringen i 1954.

Det engelsk-klingende navnet Evergood er på ingen måte et engelsk ord. Det er en sammensetning av to engelske ord som klinger godt, og med en enkel intensjon, «Alltid god».  
Den grunnleggende ideen bak Evergood var nettopp å tilby en smakfull kvalitetskaffe. Men som i tillegg skulle ha akkurat den samme gode smaken fra gang til gang.  

Det innebar faktisk en liten revolusjon.  
Frem til lanseringen av Evergood i 1954, kjøpte de fleste rå kaffebønner fra ulike produsenter rundt om i verden. Kvaliteten på kaffebønnene varierte veldig. Etterkrigstiden hadde satt sine spor på handelen i verden. Noe som gjorde at kaffebønnene man fikk tak i var som regel av den rimeligste sorten.

Målet var å tilby en premium-kaffe med en god og stabil kvalitet. Derfor var det rett og slett nødvendig å betale en høyere pris for å få kaffebønner av riktig kvalitet.  

På bakgrunn av dette kom Evergood opp med slagordet «Et par øre mer!» For å signalisere at du fikk en bedre kvalitetskaffe til kun et par øre mer pr. kopp. Men dette ble endret på midten av 70-tallet. Og i dag bruker vi slagordet vi alle kjenner så godt. «Litt dyrere for smakens skyld»

Et par øre mer!

Nye pakkemetoder, nye muligheter!

Evergood ble for øvrig kun lansert på Østlandet, og var vakuumpakket i bokser den første tiden. Det var en kostbar produksjon- og emballasjeform, men det var også med på å fremheve det eksklusive utrykket til Evergood. 

På slutten av 60-tallet flyttet Joh. Johannson Kaffe sin produksjon inn i det kjente kaffetårnet på Filipstad i Oslo. Den toppmoderne kaffefabrikken muliggjorde helt nye pakkemetoder som både kunne sikre kaffens aroma og kvalitet. 

Evergood kunne derfor nå pakkes i myke poser med langtidsholdbarhet. Det var med på å gjøre produksjonen mer rasjonell, og det ga også langt bedre muligheter når det gjaldt distribusjon.  

Dette sammenfaller igjen med at Joh. Johannson sin grossistvirksomhet nå er blitt nær landsdekkende.  

Det var med andre ord mange forhold som la til rette for en bredere distribusjon. Så av den grunn ble det enda viktigere å fremheve denne eksklusiviteten og kvaliteten til Evergood i reklamekommunikasjonen. Frem til 70-tallet ble kaffe servert i kopper på et sølvfat, nettopp for å fremheve det forfinede og spesielle. 

Gullkoppen

Evergood finner sin plattform

Det var flere gode reklamekampanjer for Joh. Johannson Kaffe sine andre merker som ble inspirasjon til å vitalisere og videreutvikle Evergood sin markedskommunikasjon.

Evergood skulle være det rette valget både for de store begivenheter og for de som ønsket utsøkte smaksopplevelser. Det ble nødvendig å spisse budskapet om det eksklusive og en uovertruffen kvalitet.  
Derfor valgte man å bytte ut sølvbrettet med en kopp laget av gull.  

Det var reklamemannen Gunnar Moum i Bates Reklamebyrå som etter en intens jakt fant frem til gullkoppen. Koppen som kunne signalisere både eleganse og tidløshet.  

I 1974 blir en stilistisk gullkopp et designelement på Evergood sin emballasje, slik det også er i dag.  

Norske kjendiser fronter Evergood

Evergood reklamefilm - Gullkoppen
Wenche Foss og Per Aabel

Med emballasjen på plass, ble det fra 1975 satset på reklamefilmer.  

De første årene ble det brukt kjente norske skuespillere i reklamefilmene. Deriblant Wenche Foss og Per Aabel, som ønsket at kaffen de skulle få servert var Evergood.  

Etterhvert ble Gordon Jackson, kjent som butleren fra den enormt populære TV-serien “Herskap og tjenere” også med. Han var et kjent ansikt for mange, men også settet fra serien ble brukt i flere reklamefilmer. 

Siden den gang har en lang rekke kjente ansikt gått god for den utmerkede kvaliteten Evergood har.  

Evergood sine reklamefilmer har levert kreative og underholdende øyeblikk på stadig flere reklameflater som TV, radio, kino og sosiale medier. I alle filmene har gullkoppen spilt en viktig rolle. Den stilrene og elegante koppen og den røde fløyelen er en viktig del av den visuelle kommunikasjonen. Det gir et sterkt signal om at Evergood er det rette valget for dem som ønsker kvalitet. 

Og apropos kvalitet, Evergood sin gullkopp har et tynt lag med gull. Gullet dekker det fine porselenet i koppen som for øvrig ble produsert i Sveits. Dessverre produseres ikke koppen lenger, og i dag eksisterer det kun noen ytterst få eksemplarer av denne helt spesielle koppen. Det er derfor ingen overdrivelse å si at Norges mest ikoniske kaffekopp er verd sin vekt i gull!

Lyst til å lese mer om hvor Evergood sin kaffe blir brent? Sjekk ut vår artikkel om Norges miljøvennlige kaffebrenneri

Vi benytter informasjonskapsler

Joh. Johannson Kaffe benytter informasjonskapsler (Cookies) for å videreutvikle og forbedre nettsiden.

Vår personvernerklæring