Fairtrade sikrer rettferdig handel!
Når du velger Fairtrade-merkede produkter, bidrar du til å støtte produsentene som selger sine produkter gjennom denne merkeordningen.
Når du velger Fairtrade-merkede produkter, bidrar du til å støtte produsentene som selger sine produkter gjennom denne merkeordningen.
Da Fairtrade ble etablert i 1988 var ønsket om å sikre rettferdig handel det største målet deres. Denne ordningen ble raskt populær blant både råvareprodusenter og konsumenter. Merkeordningen har etter hvert utviklet seg til å bli en internasjonal standard med rammeverk for bærekraftig råvareproduksjon og rettferdig handel.
Utgangspunktet var et ønske om å sikre at bønder i den 3. verden får bedre betaling for varene de produserer. Dette er fortsatt en sentral målsetting, men Fairtrade-standardene har etter hvert blitt langt mer omfattende. I dag inkluderer sertifiseringsordningen også sosiale og miljømessige krav. Disse kravene skal bidra til et bærekraftig jordbruk og sikre menneske- og arbeidstakerrettigheter.
Fairtrade Norge ble stiftet i 1997 og arbeider for å gjøre det enkelt for forbrukere og virksomheter å ta bærekraftige valg. For å muliggjøre dette, er det inngått samarbeidsavtaler med en rekke virksomheter som er gitt lisens til å Fairtrade-merke utvalgte produkter. I dag er mer enn 1200 Fairtrade-merkede produkter tilgjengelig både i dagligvarehandelen og på storhusholdning. Det finnes også flere kommuner som har status som Fairtrade-kommuner. Det innebærer at kommunen har forpliktet seg til å kjøpe produkter fra denne merkeordningen. I tillegg til at de skal øke både forbruk og kjennskap til de ulike Fairtrade-produktene.
Ole Wiggo Lian har i flere år vært engasjert i arbeidet med å legge forholdene til rette for et økt forbruk av Fairtrade-produkter.
Hva er så status for salget av Fairtrade-produkter i Norge?
Les hvordan Fairtrade bekjemper fattigdom her!
Joh. Johannson Kaffe benytter informasjonskapsler (Cookies) for å videreutvikle og forbedre nettsiden.
Vår personvernerklæring